31 aug. 2011

#218 Porträtt (110 av 365) , Nytt Holga-objektiv

Jag har preics köpt ett Holga-objektiv på Scandinavian Photo och passade på att testa det härom dagen när vi var och besökte nära vänner till familjen.
Är väldigt nöjd med denna bilden som får bli mitt bidrag till fotobloggen på temat porträtt .

Objektivet är väldigt voligt att leka med då man får testa sig fram för att nå ett bra resultat. Det saknar all form av automatik så slutartid och skärpa får ställas in helt manuellt. Bländaren kan inte stälas in, då öppningen består av ett litet hål (med de fasta bländarvärdet f/8) i objektivets baksida.

Jag har justerat nivåer i photoshop i efterhand och lagt på en rameffekt inspirerad av Anders Jenssen och hans kurs "Bättre bilder för blogg och webb".

Vill ni se fler bilder av denna söta unga dam kan jag varmt rekomendera min kompis Ronnies fotoblogg, där hon är huvudmotivet i många av bilderna.

1 kommentar:

  1. Kanonbild:) Ja, det stämmer - hon finns med på många bilder.

    SvaraRadera