10 apr. 2011

#59 fira (bonusbild)

Jag har ju redan lagt ut en bild på temat fira och man får ju enligt reglerna bara lägga upp en bild per tema.
Men eftersom jag fått en del intresserade kommentarer om min hobby Geocaching (tema #99 Hobby) och jag har ett par bilder som passar både på tema fira och som lite ytterligare information om Geocaching så lägger jag upp bilderna här som en bonusbild på temat fira.

I Geocaching är de olika geocachegömmorna graderade efter ett system (D/T) som anger svårighetsgraden på själva gömman och svårighetsgraden för terrängen där geocachen är gömd.
En cache (gömma) som har svårighetsgraden 1/5 är gömd på ett ganska uppenbart ställe men ligger gömd på ett ställe där man är tvungen att ha någon form utrustning för att ta sig till platsen där cachen är gömd.
En cache med svårighetsgraden 5/1 är knepigt gömd (det kan exempelvis vara ett svårt pussel du måste lösa för att komma fram till var cachen är gömd) men är gömd på en sådan plats att du praktiskt taget skulle kunna ta den i rullstol.

På bilderna är vi ute med målet att ta en nygömd cache med svårighetsgraden 5/5.
Cachen var förvisso något enklare att ta än vad som angivits, men tanken var hur som helst att den skulle tas genom att man firade sig ner för en bergvägg till cachen.
Själv är jag ganska höjdrädd vilket gjorde att jag övade mig på en betydligt lägre höjd (övre bilden) medan min svåger firade sig ner till cachen (nedre bilden)


Fler bilder från geocachingen kommer inom kort i inlägget hobby för er som är mer intresserade.

1 kommentar:

  1. Då var man fast i denna trevliga hobby också.
    Sitter just och funderr vilken GPS man ska sikta in sig på. Jag laddade ner en app till mobilen och det funkar jättebra i stan men inte fullt så bra i skogen.
    Tack för att du fick invigt mig i detta.

    Monica

    SvaraRadera