26 jan. 2011

#72 Färgpalett (28 av 365)

Igår satt jag med några barn på jobbet och provade målade.
Jag hade tagit fram flaskfärger och lärde dem hur man kunde få fram olika färger genom att blanda de tre grundfärgerna Rött, Gult & blått.
Istället för att röra ihop färgerna direkt på pappret de målade på visade jag att man kunde lägga ett par färgklickar på ett papper bredvid och blanda fram den nya färgen där innan man målade den på pappret.
Mindre kladdigt och dessutom spännande att experimentera  med att blanda färgerna.


Nu slår det mig att jag kanske tänkt fel.
Får för mig att jag hört talas om något som heter panett som också används inom målerikretsar.
Kan det vara så att paletten är skivan där man har en färgklick av varje kulör upplagd bredvid varandra och panetten där man blandar dem till nya färger?
I så fall borde detta vara en panett och ingen palett, hoppas att ni har överseende med denna definitionsmiss i så fall.



2 kommentarer:

  1. Så länge bilden är snygg så är du förlåten... och det är den ju.

    SvaraRadera